7 sposobów na identyfikację ryzyka w Twojej organizacji

clock 4m 52s

Poprawna identyfikacja ryzyka jest kluczem do sukcesu w zarządzaniu ryzykiem. Zadanie to może okazać się szczególnie trudne w przypadku firm, które dopiero procesy te wprowadzają. Na szczęście istnieje wiele różnych metod i sposobów identyfikacji ryzyka, które z powodzeniem można zastosować w każdym przedsiębiorstwie.

Aby poprawie zidentyfikować ryzyka, a następnie przejść do kolejnych etapów procesu zarządzania ryzykiem, należy wziąć pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrzne mające wpływ na organizację. Przy określaniu ryzyka możemy stosować bardziej ustrukturyzowane metody jak analiza SWOT, analiza PESTEL czy analiza 5 sił Portera (o których pisaliśmy tutaj), opierać się na gotowych modelach ryzyka występującego w danej branży czy wykorzystać specjalne oprogramowanie komputerowe.

My chcieliśmy skupić się na tych sposobach, które bazują na doświadczeniu i wiedzy kadry zarządzającej, pracowników, partnerów, klientów oraz specjalistów. Z pewnością jednak nie wyczerpujemy tematu i co należy podkreślić – identyfikację ryzyka najlepiej traktować jako działanie holistyczne, łączące różne metody. Przede wszystkim ważne jest, aby działanie to było procesem ciągłym i nieustannie doskonalonym.

identyfikacja ryzyka schemat zarządzania ryzykiem wg ISO 31000

  1. Zacznij od tego, co najbardziej oczywiste

Na samym początku określ te ryzyka, które są najbardziej oczywiste. Zastanów się, co może pójść nie tak oraz jakie zdarzenia najczęściej występują w Twojej branży. Przeanalizuj całą swoją organizację (działy, procesy) z punktu widzenia rozmaitych kategorii ryzyka. Weź pod uwagę takie czynniki jak: strategiczne, konkurencyjne, finansowe, operacyjne, technologiczne, prawne, polityczne czy wizerunkowe. W tym celu możesz zorganizować dyskusję, burzę mózgów bądź wykorzystać metodę listy pytań kontrolnych.

  1. Spójrz wstecz

Dokonaj przeglądu danych z zaistniałych wypadków i incydentów lub przeanalizuj zdarzenia, które miały miejsce w przeszłości. Pamiętaj jednak, że w ten sposób ograniczasz się do jedynie do zdarzeń, które już znasz (i mogły się one zdezaktualizować) oraz że za pomocą tego sposobu nie określisz nowych ryzyk.

  1. Zostań pesymistą (na chwilę)

Pomyśl o najgorszych zdarzeniach, które mogą przydarzyć się Twojej organizacji, a następnie… wyobraź sobie, że wszystkie tworzą sekwencję zdarzeń. Nie zakładaj, że tego typu scenariusz się nie wydarzy, bo historia pokazuje, że nie możemy być pewni niczego. W tym przypadku warto wykorzystać właśnie metodę scenariuszową.

Przeczytaj również: Norma ISO 31000 w zarządzaniu ryzykiem. Czym jest i jak może pomóc firmie?

  1. Ucz się na cudzych błędach

Obserwuj konkurencje i firmy podobne do Twojej. Zwracaj uwagę na komunikaty prasowe, śledź branżowe portale, czytaj badania, raporty i wyciągaj z nich odpowiednie wnioski. Potknięcia innych podpowiedzą Ci czy podobne zdarzenia mogą stanowić zagrożenie dla Twojej organizacji. Sposób ten polecamy szczególnie tym firmom, które są nowe w danej branży.

  1. Słuchaj pracowników

Każdy z pracowników – począwszy od personelu pierwszej linii po kadrę zarządzającą – ma inną perspektywę organizacji i zagrożeń, jakie mogą ją spotkać. Poważnym błędem byłoby więc nie wykorzystać potencjału zespołu i identyfikować ryzyka tylko z pozycji dyrekcji czy specjalistów ds. zarządzania ryzykiem. Często zresztą osoby na wyższych stanowiskach nie mają pojęcia, jakie zagrożenia występują w przedsiębiorstwie – w codziennych działaniach, w fabrykach czy w kontaktach z klientami. Opinie pracowników możesz zebrać za pomocą ankiet (np. przy wykorzystaniu metody delfickiej), techniki grupy nominalnej, dyskusji lub indywidualnych spotkań z pracownikami.

  1. Słuchaj klientów

Tak samo jak cenne są uwagi pracowników, tak samo ważne są te pochodzące od klientów. Przyjrzyj się skargom, opiniom z internetowych forów czy komentarzom w social mediach. Jeśli dużo osób zgłasza ten sam problem, to prawdopodobnie istnieje ryzyko z nim związane (np. ryzyko utraty reputacji).

Przeczytaj również: Cykl Deminga w zarządzaniu ryzykiem

  1. Pozwól, aby na firmę spojrzał ktoś spoza organizacji

Możesz również skorzystać z pomocy ekspertów zewnętrznych, specjalizujących się w zarządzaniu ryzykiem oraz audytowaniu posiadanych rozwiązań. Wyspecjalizowane firmy dokonują przeglądu poszczególnych grup ryzyka występujących w organizacji (w tym ryzyka: operacyjnego, zgodności ze standardami, regulacjami i przepisami prawa, cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji oraz systemów i infrastruktury IT) oraz stanowią wsparcie we wszystkich procesach zarządzania ryzykiem i ich optymalizacji.

Polecanym rozwiązaniem jest również outsourcing usług koordynatora zarządzania ryzykiem. Dzięki tego typu usłudze firmy mogą skoncentrować się na swoich podstawowych działaniach biznesowych, zwalniając zarządzających z obowiązku skupiania się na procesach związanych z zarządzaniem ryzykiem.

Identyfikacja ryzyka – najważniejszy krok w procesach zarządzania ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem jest coraz częściej wdrażane w organizacjach i w zasadzie ciężko sobie wyobrazić, że świadome i rozwijające się firmy, nie posiadają tego typu procesów.

Jednym z pierwszych kroków i najważniejszym działaniem w procesie zarządzania ryzykiem jest identyfikacja ryzyka. Jest więc niezwykle ważne, aby przeprowadzić ją możliwie jak najdokładniej, wykorzystując dostępne i dopasowane do organizacji metody, umożliwiające zgromadzenie jak najwięcej informacji dobrej jakości. W tym celu najlepiej nie ograniczać się do jednej metody, ale skorzystać z kilku, które pozwolą na lepsze rozpoznanie potencjalnych ryzyk.

Należy również pamiętać, że identyfikacja ryzyka jest procesem ciągłym – wymagającym regularnych aktualizacji i doskonalenia.


Potrzebujesz pomocy w identyfikacji ryzyka lub procesach zarządzania ryzykiem? Sprawdź jak możemy pomóc Twojej firmie lub napisz do nas na: kontakt@resilia.pl

 

Usługi z zakresu zarządzania ryzykiem

Szkolenia dedykowane dla firm

Szkolenia certyfikowane PECB

 

 

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu e-mail, nr telefonu przez Resilia Spółka z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jej produktów lub usług, w tym przesyłania informacji handlowych, w formie:



Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie i/lub otrzymywanie newslettera jest dobrowolne.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym momencie przez złożenie oświadczenia – pisemnie – na adres Resilia sp. z o. o. ul. Żurawia 43 lok 205, 00-680 Warszawa lub elektronicznie – na adres kontakt@resilia.pl

Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Resilia Spółka z o.o. Więcej o przetwarzaniu danych osobowych w związku ze skorzystaniem z formularza kontaktowego oraz usługą newsletter w Polityce prywatności.

Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci imienia,
    nazwiska, nr telefonu, adresu e-mail przez Resilia Spółka z o.o. w celu
    prowadzenia działań marketingowych dotyczących jej produktów lub usług, w
    tym przesyłania informacji handlowych, w formie:



    Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie i/lub
    otrzymywanie newslettera jest dobrowolne.

    Zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym
    momencie przez złożenie oświadczenia – pisemnie – na adres Resilia sp. z o.
    o. ul. Żurawia 43 lok 205, 00-680 Warszawa lub elektronicznie – na adres
    kontakt@resilia.pl

    Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Resilia Spółka z o.o. Więcej
    o przetwarzaniu danych osobowych w związku z zapisem na szkolenie lub
    webinar oraz usługą newsletter w Polityce prywatności.