6 przyczyn obecnych problemów w globalnym łańcuchu dostaw

clock 2m 51s

Według FM Global jest sześć głównych przyczyn aktualnego kryzysu w światowym łańcuchu dostaw. Zobaczcie, jakie czynniki wymienia jeden z największych ubezpieczycieli nieruchomości i ekspert w zakresie odporności biznesowej.

Pół roku po opublikowaniu corocznego indeksu odporności biznesu, FM Global analizuje przyczynę aktualnych zakłóceń w światowym łańcuchu dostaw. Tymi czynnikami są:

  1. Pandemia COVID-19

W wyniku pandemii COVID-19 część fabryk zawiesiła produkcję, co wpłynęło na niedopasowanie popytu do podaży. Dodatkowo sytuację wzmaga wzmożone zapotrzebowanie na produkty oparte na chipach.

  1. Ryzyko cybernetyczne

Wpływ na zaburzenia miał również majowy cyberatak na rurociąg Colonial Pipeline. Zakłócił on dostawy paliwa w całych Stanach na prawie tydzień. Sytuacja ta nie tylko pokazuje, jak mocno zależne są dzisiejsze łańcuchy dostaw od systemów cyfrowych, ale również może wskazywać, że tego typu incydenty będą przybierać na sile wraz z pojawieniem się sieci 5G.

  1. Przestoje w portach

Docierające do portów towary nie są wystarczająco szybko rozładowywane. Z jednej strony nie ma kto rozładować kontenerów, a z drugiej kontenerów tych zaczyna brakować w innych częściach świata. Wszystko to wpływa na zaburzenia całej logistyki oraz na zwiększenie kosztów wysyłki. Według FM Global przestoje w portach mogą utrzymać się do połowy przyszłego roku albo nawet i dłużej.

  1. Brak kierowców ciężarówek

W wielu krajach brakuje kierowców ciężarówek, którzy mogliby przewozić towary zalegające w portach i poza nimi. Według szacunków Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego 20% miejsc pracy w transporcie drogowym Europy i Azji nie zostało w ogóle obsadzonych.

  1. Powodzie

Do zaburzeń w globalnym łańcuchu dostaw przyczyniły się również powodzie w Europie i w Chinach. Zakłóciły one produkcję oraz zerwały połączenia kolejowe.

  1. Niedobór chipów

Pandemia wywołała gwałtowny wzrost popytu na technologię wykorzystującą chipy. Ich niedobór wpłynął na opóźnienia w produkcji samochodów, gier, smartfonów i urządzeń medycznych. Cześć z fabryk wykorzystująca półprzewodniki wstrzymała produkcję lub w ogóle się zamknęła. FM Global prognozuje, że stan ten potrwa co najmniej do 2023 roku.

Przeczytaj również: 7 kroków skutecznego Planu Ciągłości Działania

Zobacz także infografikę: Łańcuch dostaw odporny na kryzys – krok po kroku

„Te i inne czynniki przyczyniają się do napięcia w globalnym łańcuchu dostaw, a każda firma powinna ocenić ich potencjalny wpływ na swoją organizację – zaznaczył Doug Backes, wiceprezes i menedżer ds. pracowników FM Global.

Więcej informacji na temat aktualnych problemów z odpornością łańcucha dostaw w poszczególnych miejscach świata znajdziecie w 2021 FM Global Resilience Index. Indeks ten „ma na celu pomóc organizacjom w optymalizacji ich łańcuchów dostaw w dobrych i złych czasach, poprzez dostarczanie cennych danych na temat względnej odporności środowisk biznesowych krajów i terytoriów” – podkreślił wspomniany wcześniej Doug Backes.


Chciałbyś lepiej zarządzać ryzykiem i ciągłością działania swojej firmy? Przygotujemy rozwiązanie dopasowane do potrzeb Twojej organizacji.

Napisz do nas na adres [email protected] lub sprawdź nasze usługi z zakresu:

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818


    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:




    Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

    Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
    Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.






      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:



      Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

      Zgłoszenie zostało wysłane!