Czym jest norma ISO 20000 i System Zarządzania Usługami IT?
Prowadzenie działalności biznesowej bez udziału technologii informatycznej jest dzisiaj w zasadzie niemożliwe. Rozwiązania z zakresu informatyzacji pomagają w rozwoju firmy, podnoszą jej efektywność, wydajność i konkurencyjność. Kluczem do sukcesu jest wsparcie ekspertów, wdrażanie właściwych rozwiązań i zaawansowanych narzędzi oraz odpowiednie zarządzanie usługami IT. W tym celu warto korzystać ze sprawdzonych metodyk i standardów – takich jak na przykład norma ISO 20000, którą dzisiaj pokrótce omówimy.
Jak zasygnalizowaliśmy we wstępnie System Zarządzania Usługami IT (z angielskiego ITSM – IT Service Management) jest niezwykle ważnym elementem każdej rozwijającej się organizacji, ponieważ umożliwia utrzymanie usług i biznesu na najwyższym poziomie. Międzynarodowa norma ISO 20000 pozwala przedsiębiorstwom – niezależnie od ich wielkości i branży – upewnić się, że odpowiednio zarządzają technologią informatyczną oraz podpowiada, w jaki sposób mogą podnieść jakość usług bazujących na tejże technologii.
Przeczytaj również: Wszystko o normach ISO, wdrażaniu i certyfikacjach
Czym jest norma ISO/IEC 20000?
Norma ISO 20000 to pierwszy międzynarodowy standard dotyczący zarządzania usługami IT wydany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Norma przeznaczona jest dla każdej organizacji, w której funkcjonują technologie informatyczne. Można stosować ją w odniesieniu do wewnętrznych działów IT oraz w kontekście usług świadczonych dla (lub przez) klientów / dostawców zewnętrznych (np. outsourcing usług IT).
Standard ISO 20000 składa się z dwóch części:
- ISO/IEC 20000-1 – część ta zawiera wymagania dotyczące tworzenia i wdrażania systemu zarządzania IT,
- ISO/IEC 20000-2 – część ta zawiera najlepszej praktyki w zarządzaniu usługami IT.
System Zarządzania Usługami IT zgodny z ISO 20000 można w bardzo prosty sposób zintegrować z innymi systemami, np. z Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wdrożonym na podstawie ISO 27001.
Przeczytaj również: Czy jest norma ISO 27001 i dlaczego jest tak ważna dla organizacji?
Obszary standardu ISO 20000
Międzynarodowy standard ISO 20000 skupia się między innymi na:
- zarządzaniu ciągłością działania oraz zapewnieniu dostępności usług,
- zarządzaniu procesem świadczenia usług,
- zarządzaniu pojemnością i wydajnością,
- zarządzeniu bezpieczeństwem informacji,
- zarządzaniu współpracą z użytkownikami,
- zarządzaniu incydentami oraz reagowaniu na incydenty,
- zarządzaniu konfiguracją.
Jakie korzyści daje wdrożenie Systemu Zarządzania Usługami IT?
Wdrożenie Systemu Zarządzania Usługami IT na podstawie normy ISO 20000 niesie ze sobą szereg korzyści. Organizacja między innymi:
- zyskuje gwarancję realizacji usług informatycznych zgodnie z najlepszymi, uznanymi na całym świecie metodami i praktykami,
- zwiększa jakość świadczonych usług,
- wzmacnia świadomość pracowników w zakresie ochrony informacji,
- ujednolica realizację procesów związanych z technologią informatyczną,
- kontroluje i ogranicza koszty związane z IT,
- zwiększa swoją konkurencyjność,
- wzmacnia wiarygodność i buduje zaufanie wśród klientów oraz partnerów biznesowych,
- zyskuje środki kontroli, które pozwalają na mierzenie, utrzymywanie i doskonalenie ITSMS,
- spełnienia przepisy i wymogi kontrahentów oraz parterów biznesowych.
Certyfikacja na zgodność z ISO 20000
Certyfikat Systemu Zarządzania Usługami IT na zgodność z wymaganiami normy ISO 20000 może wystawić niezależna jednostka akredytująca. Certyfikat wydawany jest na 3 lata. Co roku wymagany jest jednak audyt nadzoru, potwierdzający stosowanie wymagań standardu.
Certyfikowane szkolenia dotyczące z zakresu ITSMS
Norma ISO 20000 stanowi podstawę szkoleń podnoszących kompetencje profesjonalistów zajmujących się zarządzaniem usługami IT. Organizowane przez nas certyfikowane szkolenia PECB umożliwiają zapoznanie się z najlepszymi praktykami dotyczącymi ITSMS, uczą jak wdrażać, utrzymywać i doskonalić system, a także przeprowadzać audyt na zgodność z ISO 20000.
Przeczytaj również: Co daje certyfikat PECB i jak go zdobyć? Wszystko o certyfikacji i szkoleniach PECB
Norma ISO/IEC 20000 istotna dla organizacji i w rozwoju zawodowym
Dzięki wdrożeniu normy ISO 20000 organizacja zyskuje gwarancję bezpieczeństwa posiadanych rozwiązań IT oraz zwiększa jakość oferowanych usług. Standard jest również niezwykle ważny dla osób chcących rozwijać swoje kompetencje w zakresie zarządzania usługami informatycznymi.
Zapraszamy do udziału w certyfikowanych szkoleniach PECB z zakresu normy ISO/IEC 20000:
-
- PECB Certified ISO 20000 Foundation– szkolenie dla osób chcących poznać podstawy normy oraz główne etapy wdrożenia
- PECB Certified ISO 20000 Lead Implementer– szkolenie dla zaawansowanych praktyków i konsultantów
- PECB Certified ISO 20000 Lead Auditor– szkolenie dla audytorów w jednostkach certyfikujących i konsultantów oraz osób, które będą przeprowadzały audyty wewnętrzne w firmie.
Szkolenia dostępne są w formie stacjonarnej, online oraz self-study (samodzielnej nauki). Szczegóły w linkach powyżej. W razie pytań zapraszamy do kontaktu: [email protected]