7 sposobów na identyfikację ryzyka w Twojej organizacji
Poprawna identyfikacja ryzyka jest kluczem do sukcesu w zarządzaniu ryzykiem. Zadanie to może okazać się szczególnie trudne w przypadku firm, które dopiero procesy te wprowadzają. Na szczęście istnieje wiele różnych metod i sposobów identyfikacji ryzyka, które z powodzeniem można zastosować w każdym przedsiębiorstwie.
Aby poprawie zidentyfikować ryzyka, a następnie przejść do kolejnych etapów procesu zarządzania ryzykiem, należy wziąć pod uwagę czynniki wewnętrzne i zewnętrzne mające wpływ na organizację. Przy określaniu ryzyka możemy stosować bardziej ustrukturyzowane metody jak analiza SWOT, analiza PESTEL czy analiza 5 sił Portera (o których pisaliśmy tutaj), opierać się na gotowych modelach ryzyka występującego w danej branży czy wykorzystać specjalne oprogramowanie komputerowe.
My chcieliśmy skupić się na tych sposobach, które bazują na doświadczeniu i wiedzy kadry zarządzającej, pracowników, partnerów, klientów oraz specjalistów. Z pewnością jednak nie wyczerpujemy tematu i co należy podkreślić – identyfikację ryzyka najlepiej traktować jako działanie holistyczne, łączące różne metody. Przede wszystkim ważne jest, aby działanie to było procesem ciągłym i nieustannie doskonalonym.
-
Zacznij od tego, co najbardziej oczywiste
Na samym początku określ te ryzyka, które są najbardziej oczywiste. Zastanów się, co może pójść nie tak oraz jakie zdarzenia najczęściej występują w Twojej branży. Przeanalizuj całą swoją organizację (działy, procesy) z punktu widzenia rozmaitych kategorii ryzyka. Weź pod uwagę takie czynniki jak: strategiczne, konkurencyjne, finansowe, operacyjne, technologiczne, prawne, polityczne czy wizerunkowe. W tym celu możesz zorganizować dyskusję, burzę mózgów bądź wykorzystać metodę listy pytań kontrolnych.
-
Spójrz wstecz
Dokonaj przeglądu danych z zaistniałych wypadków i incydentów lub przeanalizuj zdarzenia, które miały miejsce w przeszłości. Pamiętaj jednak, że w ten sposób ograniczasz się do jedynie do zdarzeń, które już znasz (i mogły się one zdezaktualizować) oraz że za pomocą tego sposobu nie określisz nowych ryzyk.
-
Zostań pesymistą (na chwilę)
Pomyśl o najgorszych zdarzeniach, które mogą przydarzyć się Twojej organizacji, a następnie… wyobraź sobie, że wszystkie tworzą sekwencję zdarzeń. Nie zakładaj, że tego typu scenariusz się nie wydarzy, bo historia pokazuje, że nie możemy być pewni niczego. W tym przypadku warto wykorzystać właśnie metodę scenariuszową.
Przeczytaj również: Norma ISO 31000 w zarządzaniu ryzykiem. Czym jest i jak może pomóc firmie?
-
Ucz się na cudzych błędach
Obserwuj konkurencje i firmy podobne do Twojej. Zwracaj uwagę na komunikaty prasowe, śledź branżowe portale, czytaj badania, raporty i wyciągaj z nich odpowiednie wnioski. Potknięcia innych podpowiedzą Ci czy podobne zdarzenia mogą stanowić zagrożenie dla Twojej organizacji. Sposób ten polecamy szczególnie tym firmom, które są nowe w danej branży.
-
Słuchaj pracowników
Każdy z pracowników – począwszy od personelu pierwszej linii po kadrę zarządzającą – ma inną perspektywę organizacji i zagrożeń, jakie mogą ją spotkać. Poważnym błędem byłoby więc nie wykorzystać potencjału zespołu i identyfikować ryzyka tylko z pozycji dyrekcji czy specjalistów ds. zarządzania ryzykiem. Często zresztą osoby na wyższych stanowiskach nie mają pojęcia, jakie zagrożenia występują w przedsiębiorstwie – w codziennych działaniach, w fabrykach czy w kontaktach z klientami. Opinie pracowników możesz zebrać za pomocą ankiet (np. przy wykorzystaniu metody delfickiej), techniki grupy nominalnej, dyskusji lub indywidualnych spotkań z pracownikami.
-
Słuchaj klientów
Tak samo jak cenne są uwagi pracowników, tak samo ważne są te pochodzące od klientów. Przyjrzyj się skargom, opiniom z internetowych forów czy komentarzom w social mediach. Jeśli dużo osób zgłasza ten sam problem, to prawdopodobnie istnieje ryzyko z nim związane (np. ryzyko utraty reputacji).
Przeczytaj również: Cykl Deminga w zarządzaniu ryzykiem
-
Pozwól, aby na firmę spojrzał ktoś spoza organizacji
Możesz również skorzystać z pomocy ekspertów zewnętrznych, specjalizujących się w zarządzaniu ryzykiem oraz audytowaniu posiadanych rozwiązań. Wyspecjalizowane firmy dokonują przeglądu poszczególnych grup ryzyka występujących w organizacji (w tym ryzyka: operacyjnego, zgodności ze standardami, regulacjami i przepisami prawa, cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji oraz systemów i infrastruktury IT) oraz stanowią wsparcie we wszystkich procesach zarządzania ryzykiem i ich optymalizacji.
Polecanym rozwiązaniem jest również outsourcing usług koordynatora zarządzania ryzykiem. Dzięki tego typu usłudze firmy mogą skoncentrować się na swoich podstawowych działaniach biznesowych, zwalniając zarządzających z obowiązku skupiania się na procesach związanych z zarządzaniem ryzykiem.
Identyfikacja ryzyka – najważniejszy krok w procesach zarządzania ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem jest coraz częściej wdrażane w organizacjach i w zasadzie ciężko sobie wyobrazić, że świadome i rozwijające się firmy, nie posiadają tego typu procesów.
Jednym z pierwszych kroków i najważniejszym działaniem w procesie zarządzania ryzykiem jest identyfikacja ryzyka. Jest więc niezwykle ważne, aby przeprowadzić ją możliwie jak najdokładniej, wykorzystując dostępne i dopasowane do organizacji metody, umożliwiające zgromadzenie jak najwięcej informacji dobrej jakości. W tym celu najlepiej nie ograniczać się do jednej metody, ale skorzystać z kilku, które pozwolą na lepsze rozpoznanie potencjalnych ryzyk.
Należy również pamiętać, że identyfikacja ryzyka jest procesem ciągłym – wymagającym regularnych aktualizacji i doskonalenia.
Potrzebujesz pomocy w identyfikacji ryzyka lub procesach zarządzania ryzykiem? Sprawdź jak możemy pomóc Twojej firmie lub napisz do nas na: [email protected]
Usługi z zakresu zarządzania ryzykiem