Jak przygotować firmę na niepokoje społeczne, zamieszki i protesty?

clock 3m 29s

Zaostrzające się na całym świecie niepokoje społeczne są realnym zagrożeniem dla prowadzonych biznesów. Jakie działania powinni podjąć przedsiębiorcy, aby uchronić swoje firmy przed skutkami protestów i zamieszek?

Protesty przeciwko ograniczeniu swobód, restrykcjom związanym z pandemią, rozwiązaniom wprowadzanym przez rząd i blokadzie gospodarczej stają się coraz bardziej powszechne. Poza najgłośniejszymi protestami w Stanach Zjednoczonych, demonstracje w ostatnim czasie miały miejsce m.in. we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwajcarii, a także w Polsce.

Nasilenie niepokojów społecznych wydaje się kwestią czasu. Organizacje muszą więc przygotować się na kolejne, podobne zakłócenia, aby w momencie ich wystąpienia, odpowiednio zareagować. Przedstawiamy listę prewencyjnych działań, które powinny podjąć organizacje.

Przygotuj się na zagrożenia w Twojej lokalizacji

Opracuj plan działania na wypadek pojawienia się konfliktów społecznych na obszarach, na których Twoja firma funkcjonuje – zarówno siedziba, jak i jej pozostałe lokalizacje. Określ, jakie działania podejmiesz, gdy utrudniony zostanie dostęp do Twojej firmy. W jaki sposób dotrą do niej pracownicy i klienci? Czy posiadasz alternatywną lokalizację, z której będziesz mógł w tym czasie skorzystać? Zastanów się, czy najlepszym rozwiązaniem będzie zamknięcie firmy na czas zamieszek oraz kto będzie fizycznie chronił Twoją firmę przed demonstrantami.

Zadbaj o pracowników

Pamiętaj, że najważniejsze jest bezpieczeństwo pracowników. Określ jasne zasady postępowania w razie wystąpienia zamieszek lub protestów. Ważne jest także, aby wyznaczyć miejsce ewentualnego schronienia i ewakuacji. Jeśli specyfika biznesu to umożliwia, najlepiej, aby pracownicy mogli w tym czasie wykonywać pracę zdalną. Pracownicy muszą czuć, że firma nie tylko jest przygotowana na zagrożenie, ale również, że w razie jego wystąpienia odpowiednio o nich zadba.

Zaplanuj operacje biznesowe

Zastanów się, jak postąpisz, gdy zakłócona zostanie ciągłości działania Twojej firmy. Czy będziesz mógł zawiesić realizację mniej istotnych procesów? Czy masz gdzie przekierować ewentualne dostawy lub czy możesz opóźnić ich wysyłkę? Posiadasz zapasy pozwalające kontynuować produkcję? Dokładnie przeanalizuj, o jakie inne kluczowe aktywa musisz zadbać, aby kontynuować krytyczne procesy we wcześniej zdefiniowanym akceptowanym zakresie.

Przeczytaj nasz artykuł o zarządzaniu łańcuchem dostaw w czasie kryzysu.

Pamiętaj o skutecznej komunikacji na wszystkich poziomach

W sytuacjach kryzysowych odpowiednia komunikacja to podstawa. Zastanów się i przygotuj z wyprzedzeniem scenariusze komunikacji. Wyznacz osoby, które będą odpowiadały za regularny kontakt z pracownikami, klientami, przedstawicielami mediów oraz pozostałymi interesariuszami. Nie zapominaj: pracownicy są najważniejsi! Dopilnuj, aby to oni jako pierwsi dowiedzieli się o występującym zagrożeniu. Sprawdź, czy posiadasz aktualne dane kontaktowe do wszystkich pracowników – nawet do tych pracujących w miejscach o najmniejszym prawdopodobieństwie wystąpienia zamieszek.

Nie rezygnuj z ubezpieczenia

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to najwyższa pora, aby przyjrzeć się swoimi polisom ubezpieczeniowym. Czy są aktualne i odpowiednio zabezpieczają istotne dla Ciebie kwestie? Jeżeli w obecnej sytuacji jesteś zmuszony ciąć wydatki, to rezygnacja z ubezpieczenia nie będzie dobrym pomysłem. Polisa może pomóc Twojej firmie w najgorszym momencie.

Dokumentacja zdarzenia

W momencie wystąpienia szkody zadbaj o odpowiednie dowody m.in.: zdjęcia, filmy, listy poniesionych wydatków i wysokości zaistniałych szkód.

Niepokoje społeczne realnym zagrożeniem dla Twojej firmy

Nie wiemy, jakie wydarzenia przyniosą kolejne tygodnie. Jednak warto już teraz podjąć działania zapobiegające skutkom potencjalnych zamieszek, dewastacji i innych zdarzeń wynikających z niepokojów społecznych. Dobrze zaplanowana strategia i umiejętność reagowania w sytuacji kryzysowej pomogą Ci kontynuować działalność w możliwie szerokim zakresie.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w opracowaniu Planu Ciągłości Działania lub ten, który posiadasz, nie uwzględnia procedur postępowania na wypadek niepokojów społecznych, napisz do nas na adres: kontakt@resilia.pl. Zadbamy o bezpieczeństwo Twojej organizacji.

Więcej o naszych usługach wzmacniających odporność biznesu przeczytasz w zakładce usługi.

Pobierz infografikę: Niepokoje społeczne, zamieszki, protesty - jak przygotować firmę

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu e-mail, nr telefonu przez Resilia Spółka z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jej produktów lub usług, w tym przesyłania informacji handlowych, w formie:



Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie i/lub otrzymywanie newslettera jest dobrowolne.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym momencie przez złożenie oświadczenia – pisemnie – na adres Resilia sp. z o. o. ul. Żurawia 43 lok 205, 00-680 Warszawa lub elektronicznie – na adres kontakt@resilia.pl

Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Resilia Spółka z o.o. Więcej o przetwarzaniu danych osobowych w związku ze skorzystaniem z formularza kontaktowego oraz usługą newsletter w Polityce prywatności.

Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci imienia,
    nazwiska, nr telefonu, adresu e-mail przez Resilia Spółka z o.o. w celu
    prowadzenia działań marketingowych dotyczących jej produktów lub usług, w
    tym przesyłania informacji handlowych, w formie:



    Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie i/lub
    otrzymywanie newslettera jest dobrowolne.

    Zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym
    momencie przez złożenie oświadczenia – pisemnie – na adres Resilia sp. z o.
    o. ul. Żurawia 43 lok 205, 00-680 Warszawa lub elektronicznie – na adres
    kontakt@resilia.pl

    Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Resilia Spółka z o.o. Więcej
    o przetwarzaniu danych osobowych w związku z zapisem na szkolenie lub
    webinar oraz usługą newsletter w Polityce prywatności.