Co to jest GRC i jak wypływa na realizację celów organizacji?

clock 4m 18s

Złożoność środowiska biznesowego oraz jego nieustanne zmiany utrudniają realizację celów strategicznych. Z pomocą przychodzą rozwiązania z zakresu GRC. Czym dokładnie jest i co oznacza ten trzyliterowy akronim? Wyjaśniamy w artykule.

Jeśli nie słyszałeś nigdy o GRC lub co nieco słyszałeś, ale nie do końca wiesz czym ono jest, to zapraszamy do lektury. Być może po przeczytaniu tego tekstu, zdecydujesz się na wprowadzenie tego rozwiązania w swojej organizacji.

Co to jest GRC?

GRC to skrót oznaczający: „Governance”, „Risk” i „Compliance”, czyli „Zarządzanie / ład korporacyjny”, „Ryzyko” i „Zgodność”. Termin ten stosuje się na określenie zsynchronizowanego podejścia organizacji w wyżej wymienionych obszarach.

Internetowy słownik GRC przedstawia następującą definicję:

„GRC to zintegrowany zbiór zdolności, umożliwiający organizacji niezawodne osiąganie celów przy jednoczesnym rozwiązywaniu problemów i uczciwym działaniu”.

GRC to działanie holistyczne

GRC wykracza jednak poza kluczowe role Zarządzania, RyzykaZgodności. Jak czytamy w jednej z pierwszych publikacji dotyczących GRC, idea GRC odnosi się do wspólnych działań na różnych obszarach i poziomach organizacji. Działy odpowiedzialne za audyt wewnętrzny, prawo, finanse, IT, HR, działy biznesowe, kadra kierownicza oraz zarząd powinny podejmować wspólne działania, aby firma mogła osiągnąć zamierzone cele strategiczne i biznesowe. GRC jest działaniem holistycznym, obejmującym całą organizację.

GRC definicja zarządzanie firma

Governance = zarządzanie / ład korporacyjny

Zarządzanie / ład korporacyjny to zbiór zasad, polityk i procesów, zapewniających, że działania całej organizacji wspierają realizację celów biznesowych wyznaczonych przez dyrekcję lub zarząd.

W obszarze tym chodzi o ogólne podejście do zarządzania. Kadra zarządzająca kieruje i kontroluje całą organizacją, wpływa na to, co dzieje się we wszystkich poziomach przedsiębiorstwa, a także czy dane jednostki biznesowe są dostosowane do potrzeb klientów oraz ogólnych celów strategiczno-biznesowych.

Risk = ryzyko / zarządzanie ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem to proces identyfikacji, oceny i kontroli ryzyka finansowego, prawnego, strategicznego, operacyjnego oraz związanego z bezpieczeństwem organizacji. Odnosi się również do cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa zasobów informacyjnych.

Przedsiębiorstwo powinno opracować zbiór zasad i procedur, które pomogą minimalizować, monitorować i kontrolować ryzyka, a także przygotują organizację na ich wystąpienie.

Compliance = zgodność

Zgodność odnosi się do przestrzegania określonych zasad, polityk, standardów i wymogów (prawnych, regulacyjnych, wynikających z umów czy strategii).

Organizacja realizuje ten obszar poprzez identyfikacje i dostosowanie się do danych wymagań, ocenę stanu zgodności, ocenę ryzyka i potencjalnych kosztów braku zgodności w stosunku do przewidywanych wydatków na jej osiągnięcie. Firmy powinny opracować, wdrożyć i przedstawić pracownikom oraz współpracownikom odpowiednie polityki, które ułatwią przestrzeganie zasad zgodności.

Przeczytaj również: Dlaczego zarządzanie ciągłością działania i ISO 22301 są ważne dla Twojej firmy?

GRC a rozwiązania cyfrowe

Należy podkreślić, że GRC jest strategią, a NIE narzędziem, zestawem narzędzi czy specjalnym oprogramowaniem. Organizacja tworzy ramy, dzięki którym może przyjąć ustrukturyzowane podejście do sposobu realizacji celów biznesowych, zarządzania ryzykiem oraz spełniania zgodności.

Oczywiście w tworzeniu i zarządzaniu tymi ramami mogą pomóc rozwiązania cyfrowe. Na rynku dostępnych jest mnóstwo narzędzi, które umożliwiają wdrażane i monitorowanie GRC. Narzędzia te pomagają m.in. w:

  • zarządzaniu dokumentami
  • zarządzaniu ryzykiem
  • zarządzaniu audytem
  • raportowaniu
  • analityce.

Pamiętajmy jednak, że samo posiadanie narzędzia nie wystarczy. Kluczem jest człowiek oraz to, w jaki sposób organizacja realizuje dane procesy.

Dlaczego wszyscy potrzebują GRC?

W dzisiejszej szybko zmieniającej się rzeczywistości zapotrzebowanie na GRC jest większe niż w przeszłości. Dzisiaj małe firmy, instytucje publiczne i organizacje non pofit zmagają się z takimi samymi problemami, jak kiedyś w przeszłości borykały się tylko duże firmy. Obecnie przed każdą organizacją stoją takie wyzwania jak:

  • wymóg wysokiej wydajności
  • wymóg wysokiej przejrzystości
  • szybko zmieniające się trendy i potrzeba odpowiadania na nie
  • ciągłe zmiany przepisów
  • konieczność określania i zarządzania ryzykiem.

Przeczytaj również: Czym jest plan awaryjny w firmie i jak go stworzyć w kilku krokach?

Korzyści z wdrożenia GRC

Prawidłowe wdrożenie GRC – jako całości, a nie oddzielnych działań – zawsze przynosi korzyści organizacji. Są to między innymi:

  • obniżenie kosztów
  • mniej zbędnych lub powielających się działań
  • sprawniejsza, bardziej spójna i wydajniejsza realizacja procesów biznesowych
  • wyższa jakość komunikacji
  • eliminacja silosów
  • realizacja procesów zgodnie z przepisami prawa i innymi wymogami
  • zmniejszenie ryzyka w różnych aspektach prowadzonej działalności.

Przygotuj swoją firmę na niepewne jutro korzystając z naszego doświadczenia. Sprawdź:


Podobał Ci się artykuł? Jeśli tak, to polub nas na Facebooku lub LinkedInie i bądź na bieżąco z podobnymi materiałami!

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818


    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:




    Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

    Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
    Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.






      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:



      Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

      Zgłoszenie zostało wysłane!