8 popularnych mitów dotyczących zarządzania ryzkiem
Zarządzanie ryzykiem zyskuje na popularności. Niewątpliwie do wzmożenia zainteresowania przyczynił się wybuch pandemii. Sytuacja ta uświadomiła firmom, jak niewiele trzeba, aby znaleźć się na skraju przepaści. Pomimo zwiększonego zainteresowania nadal istnieje mnóstwo mitów, które powielane są zarówno przez organizacje, które procesy te mają wdrożone, jak i te, które z zarządzaniem ryzykiem nie mają nic wspólnego.
Podobnie jak w wielu innych dyscyplinach, zarządzanie ryzykiem związane jest z wieloma mitami. Mity te wpływają na zachowanie i stanowią istotne bariery przy wprowadzaniu oraz utrzymywaniu skutecznych ram zarządzania ryzykiem. Przyjrzyjmy się najczęściej występującym mitom i spróbujmy się z nimi rozprawić.
Zarządzanie ryzykiem jest tylko dla dużych firm – mit 1
Zarządzanie ryzykiem powinno stanowić centralny element zarządzania strategicznego każdej organizacji – nie tylko tych największych korporacji zatrudniających po kilkadziesiąt tysięcy osób. Przedsiębiorstwa różnej wielkości, różnego typu i wszystkich branż powinny przygotowywać się na to, co przyniesie niepewne jutro.
Ryzyko powinni uwzględniać wszyscy ci, którzy chcą się rozwijać i zyskiwać przewagę konkurencyjną nawet w najbardziej kryzysowych momentach. Myślenie w stylu „zagrożenia nas nie dotyczą”, czyli fałszywe poczucie bezpieczeństwa, to jedna z najgorszych rzeczy, jakie mogą się przytrafić organizacji.
PODSUMOWANIE: zarządzanie ryzykiem z powodzeniem można stosować we wszystkich organizacjach niezależnie od ich wielkości.
Zarządzanie ryzykiem dotyczy tylko kierownictwa – mit 2
Na pierwszy rzut oka może się to wydawać prawdą. W końcu to kierownictwo nadaje kierunek, w którym zmierza organizacja i ustala strategię działań. Jednak często zdarza się, że te drobne decyzje, podejmowane na co dzień przez pracowników niezajmujących kierowniczych stanowisk, generują wielkie ryzyka dla firmy. Dlatego zarządzanie ryzykiem powinno dotyczyć pracowników każdego szczebla – niezależnie od pełnionej funkcji. Pracownicy nie tylko powinni zapoznać się ze strategią zarządzania ryzykiem, ale również przejść odpowiednie szkolenia.
Oczywiście to kadra zarządzająca jest bezpośrednio odpowiedzialna za wdrożenie strategii zarządzania ryzykiem. Dlatego powinna być najbardziej zaangażowana w rozwój i realizację tych procesów. Nie tylko po to, aby wyznaczać odpowiedni kierunek, ale również ze względu na to, że przykład idzie z góry. Wówczas potrzeba i wartość zarządzania ryzykiem może być w pełni doceniona przez wszystkich pracowników.
PODSUMOWANIE: zarządzanie ryzykiem dotyczy wszystkich pracowników.
Przeczytaj również: Dlaczego wyznaczanie właścicieli ryzyka jest ważne i jak to zrobić prawidłowo?
Posiadanie ubezpieczenia to zarządzanie ryzykiem – mit 3
Zakup ubezpieczenia to z pewnością istotna kwestia. Jednak, jeśli utożsamiamy posiadanie ubezpieczenia z zarządzaniem ryzykiem, to jesteśmy w błędzie. Ubezpieczenie może jedynie pomóc w momencie urzeczywistnienia się ryzyk, które ubezpieczeniu podlegały. Co jednak z zagrożeniami, których nie uwzględniało ubezpieczenie? Warto w to miejsce pomyśleć o opracowaniu strategii zarządzania ryzykiem, szkoleniach i działaniach, które przygotowują na wszystkie zagrożenia – nie tylko na te, o których jest mowa w polisie ubezpieczeniowej.
PODSUMOWANIE: ubezpieczenie to nie zarządzanie ryzykiem.
Zarządzanie ryzykiem jest zadaniem jednorazowym – mit 4
Każda firma, jak i krajobraz zagrożeń, nieustannie ewoluują, dlatego strategia zarządzania ryzykiem wymaga regularnych aktualizacji. Cykliczne testowanie i odświeżanie posiadanych planów przygotowuje firmę na nowe ryzyka oraz pomaga wykryć nieprawidłowości wymagające udoskonalenia.
PODSUMOWANIE: zarządzanie ryzykiem jest procesem ciągłym i nie może zostać zrealizowane jednorazowo.
Zarządzanie ryzykiem to eliminowanie ryzyka – mit 5
Ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu. Owszem, zarządzanie ryzykiem pozwala minimalizować ryzyko (oraz potencjalne straty z nim związane), ale nie jest w stanie całkowicie go wyeliminować. Celem procesu jest optymalizacja ryzyka / dążenie do zapewnienia pożądanego poziomu ryzyka w firmie, a nie jego zupełne wyeliminowanie.
PODSUMOWANIE: nie ma możliwości całkowitego wyeliminowania ryzyka – nawet przy najbardziej skutecznym zarządzaniu ryzykiem.
Zarządzanie ryzykiem jest kosztowne – mit 6
Koszty zarządzania ryzyka zależne są od różnych czynników. Wpływa na nie m.in. złożoność zakresu, którego dotyczą, to czy organizacja proces ten realizuje samodzielnie, czy zatrudnia wykwalifikowanego specjalistę ds. ryzyka, czy też korzysta z pomocy specjalistycznych firm. Nie mniej jednak koszty te zawsze będą mniejsze niż koszty naprawy naruszeń lub konwekcyjne w postaci upadłości i bankructwa firmy.
PODSUMOWANIE: koszty związane z naprawą szkód wywołanych zmaterializowaniem się ryzyk, na które nie była przygotowana organizacja, będą wyższe niż koszty zarządzania ryzykiem.
Dobry menedżer ryzyka przewiduje przyszłość – mit 7
Niestety – menadżer ryzyka nie jest wróżbitą. Chociaż dobry specjalista śledzi najnowsze prognozy oraz analizuje raporty dotyczące globalnych ryzyk, to należy pamiętać, że nigdy nie będzie w stanie przewidzieć przyszłości.
Zadaniem menedżera ryzyka jest koordynowanie procesu zarządzania ryzykiem, bieżąca analiza ryzyka oraz tworzenie procedur w celu zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji kryzysowych.
PODSUMOWANIE: chociaż menedżer ryzyka to osoba charakteryzująca się analitycznym sposobem myślenia i umiejętnością prognozowania, to nie będzie w stanie przewidzieć przyszłości.
Przeczytaj również: Największe zagrożenia dla świata w 2021 roku
Zarządzanie ryzykiem to tylko puste procedury – mit 8
Zarządzanie ryzykiem związane jest z opracowywaniem procedur, jednak zdecydowanie nie ogranicza się tylko do tej roli. Mamy świadomość, że istnieją organizacje, które w ten sposób podchodzą do procesu zarządzania ryzykiem. Jednak uczciwie należy przyznać, że podejście to nie ma nic wspólnego ze świadomym zarządzaniem organizacją i nie uchroni jej przed zagrożeniami.
Firmy, które charakteryzują się wyższym poziomem zaawansowania i dojrzałością w zarządzaniu ryzykiem, wykazują większą stabilność i umiejętność radzenia sobie z przeciwnościami.
PODSUMOWANIE: zarządzanie ryzykiem jest procesem proaktywnym; działania związanie tylko z wypełnianiem formularzy nie mają nic wspólnego ze świadomym zarządzaniem ryzykiem.
Zwiększenie zainteresowania procesami zarządzania ryzykiem przyczynia się do głębszego zrozumienia ich istoty
Mamy nadzieję, że udało nam się obalić te dość powszechne mity w zarządzaniu ryzykiem. Większość z nich bierze się z niedostatecznej wiedzy i powierzchownego zaznajomienia z tematem. Na szczęście zwiększenie zainteresowania procesami zarządzania ryzykiem przyczynia się do głębszego zrozumienia ich istoty i tym samym powoduje, że więcej firm jest chętna do wprowadzenia podobnych rozwiązań w swojej organizacji.
Szukasz rozwiązań z zakresu zarządzania ryzykiem dla Twojej firmy? Sprawdź nasze usługi.
Potrzebujesz szkolenia dla pracowników? Odwiedź zakładkę dotyczącą szkoleń dla firm lub napisz do nas: kontakt@resilia.pl
Chcesz zdobyć certyfikat PECB? Zobacz nasze certyfikowane szkolenia PECB z norm ISO dotyczących zarządzania ryzykiem.