BCM? A co ja z tego będę miał? – korzyści z wdrożenia BCM

clock 2m 43s

Korzyści z wdrożenia BCM, czyli kilka słów o brytyjskim raporcie „Zarządzanie zagrożeniami w niebezpiecznym świecie: badanie zarządzania ciągłością działania w 2011 roku”. Raport został przygotowany przez CMI (Chartered Management Institute).

Przed rozpoczęciem każdego projektu warto zastanowić się, po co go robimy i co chcemy osiągnąć. W przypadku wdrożenia systemu zarządzania ciągłością działania odpowiedź bywa oczywista: „ponieważ ustawodawca nakazuje”. W Polsce obowiązek ten nakłada m.in. Ustawa o zarządzaniu kryzysowymPrawo telekomunikacyjne. W Anglii Civil Contingencies Act. Bywa też, że wdraża się zarządzanie ciągłością działania „ponieważ rada nadzorcza naciska”, a czasami nawet: „ponieważ klienci pytają”. Warto jednak mieć pełną świadomość korzyści biznesowych wynikających z wdrożenia tego procesu.

Raport „Managing Threats in a Dangerous World”

Brytyjski Chartered Management Institute wspólnie z Cabinet Office (odpowiednik polskiej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), AON, BCI i BSI do badania zaprosił ponad tysiąc managerów. Managerowie (nie tylko zajmujący się ciągłością biznesu) zostali zapytani o ich doświadczenia związane z BCM (Business Continuity Management) w zeszłym roku. W centrum zainteresowania znalazły się dojrzałość, efektywność i kierunki rozwój programów BCM, a także percepcja zagrożeń, zanotowane incydenty, przerwy w ciągłości procesów, korzyści i motywacja do wdrażania systemów zarządzania ciągłością działania.

Pięć głównych zagrożeń dominujących w Wielkiej Brytanii w 2010 roku:

  1. ekstremalne warunki pogodowe,
  2. utrata usług IT,
  3. utrata lub niedostępność ludzi,
  4. zakłócenia w transporcie i łańcuchu dostaw,
  5. brak dostępu do siedziby firmy lub organizacji.

Głównym źródłem większości z nich były ataki zimy z początku i końca roku (oznaczające zakłócenia procesów biznesowych dla ok. 90% respondentów), a także kwietniowy wybuch islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull oraz epidemia grypy (w obu przypadkach ponad 50% managerów odnotowało incydenty związane z tymi zdarzeniami).

Korzyści zarządzania ciągłością działania

Częścią raportu opublikowanego przez CMI jest rozdział traktujący o korzyściach z wdrożenia BCM („Developing business case for BCM”). I tak dochodzimy do tytułowego „co ja z tego będę miał?”.

Ponad dwie trzecie managerów dostrzega przełożenie planów ciągłości działania na odporność organizacji, zrozumienie ryzyka operacyjnego oraz wzrost reputacji firmy. Dosyć to oczywiste i intuicyjne. Zapytani o efektywność wdrożenia, respondenci odpowiadali, że BCM:

  • skutecznie zmniejsza wpływ zdarzenia na działalność (84% odpowiedzi),
  • wprowadza korzyści przeważające nad kosztami (77%),
  • umożliwia bezprzerwowe świadczenie usług i dostarczanie produktów klientom (74%),
  • przyspiesza powrót do „normalności” (73%),
  • pomaga pracownikom w radzeniu sobie z bezpośrednimi skutkami zdarzeń (65%).

Pocieszające jest to, że znakomita większość pytanych widzi dodatnie ROI (przy okazji: w pytaniu o przyczyny braku BCM w organizacji tylko 14% osób wskazuje brak wyraźnych korzyści biznesowych).

Kliknij w link, aby przeczytać pełen raport CMI i dokładny opis korzyści z wdrożenia BCM.

O naszych usługach w zakresie zarządzania ciągłością działania przeczytasz tutaj.

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818


    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:




    Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

    Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
    Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.






      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:



      Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

      Zgłoszenie zostało wysłane!