BCM? A co ja z tego będę miał? – korzyści z wdrożenia BCM
Korzyści z wdrożenia BCM, czyli kilka słów o brytyjskim raporcie „Zarządzanie zagrożeniami w niebezpiecznym świecie: badanie zarządzania ciągłością działania w 2011 roku”. Raport został przygotowany przez CMI (Chartered Management Institute).
Przed rozpoczęciem każdego projektu warto zastanowić się, po co go robimy i co chcemy osiągnąć. W przypadku wdrożenia systemu zarządzania ciągłością działania odpowiedź bywa oczywista: „ponieważ ustawodawca nakazuje”. W Polsce obowiązek ten nakłada m.in. Ustawa o zarządzaniu kryzysowym i Prawo telekomunikacyjne. W Anglii Civil Contingencies Act. Bywa też, że wdraża się zarządzanie ciągłością działania „ponieważ rada nadzorcza naciska”, a czasami nawet: „ponieważ klienci pytają”. Warto jednak mieć pełną świadomość korzyści biznesowych wynikających z wdrożenia tego procesu.
Raport „Managing Threats in a Dangerous World”
Brytyjski Chartered Management Institute wspólnie z Cabinet Office (odpowiednik polskiej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów), AON, BCI i BSI do badania zaprosił ponad tysiąc managerów. Managerowie (nie tylko zajmujący się ciągłością biznesu) zostali zapytani o ich doświadczenia związane z BCM (Business Continuity Management) w zeszłym roku. W centrum zainteresowania znalazły się dojrzałość, efektywność i kierunki rozwój programów BCM, a także percepcja zagrożeń, zanotowane incydenty, przerwy w ciągłości procesów, korzyści i motywacja do wdrażania systemów zarządzania ciągłością działania.
Pięć głównych zagrożeń dominujących w Wielkiej Brytanii w 2010 roku:
- ekstremalne warunki pogodowe,
- utrata usług IT,
- utrata lub niedostępność ludzi,
- zakłócenia w transporcie i łańcuchu dostaw,
- brak dostępu do siedziby firmy lub organizacji.
Głównym źródłem większości z nich były ataki zimy z początku i końca roku (oznaczające zakłócenia procesów biznesowych dla ok. 90% respondentów), a także kwietniowy wybuch islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull oraz epidemia grypy (w obu przypadkach ponad 50% managerów odnotowało incydenty związane z tymi zdarzeniami).
Korzyści zarządzania ciągłością działania
Częścią raportu opublikowanego przez CMI jest rozdział traktujący o korzyściach z wdrożenia BCM („Developing business case for BCM”). I tak dochodzimy do tytułowego „co ja z tego będę miał?”.
Ponad dwie trzecie managerów dostrzega przełożenie planów ciągłości działania na odporność organizacji, zrozumienie ryzyka operacyjnego oraz wzrost reputacji firmy. Dosyć to oczywiste i intuicyjne. Zapytani o efektywność wdrożenia, respondenci odpowiadali, że BCM:
- skutecznie zmniejsza wpływ zdarzenia na działalność (84% odpowiedzi),
- wprowadza korzyści przeważające nad kosztami (77%),
- umożliwia bezprzerwowe świadczenie usług i dostarczanie produktów klientom (74%),
- przyspiesza powrót do „normalności” (73%),
- pomaga pracownikom w radzeniu sobie z bezpośrednimi skutkami zdarzeń (65%).
Pocieszające jest to, że znakomita większość pytanych widzi dodatnie ROI (przy okazji: w pytaniu o przyczyny braku BCM w organizacji tylko 14% osób wskazuje brak wyraźnych korzyści biznesowych).
Kliknij w link, aby przeczytać pełen raport CMI i dokładny opis korzyści z wdrożenia BCM.