Lider cyberbezpieczeństwa w dobie pandemii – wyzwania i kompetencje przywódcze
- Bezpieczeństwo danych osobowych
- Bezpieczeństwo informacji
- Cyberbezpieczeństwo
- Pandemia
- Sytuacje kryzysowe
W wyniku pandemii koronawirusa większość firm musiała dostosować się do nowych warunków pracy. W obecnej, kryzysowej sytuacji zarządzanie zespołem stanowi pewnego rodzaju test dla osób sprawujących kierownicze stanowiska. Przyjrzyjmy się przed jakimi wyzwaniami stoją dzisiaj liderzy cyberbezpieczeństwa i jakimi cechami powinni się charakteryzować.
Odpowiednia strategia w zakresie cyberbezpieczeństwa jest jednym z głównych obszarów zapewniających prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstw. Aby zapewnić firmie bezpieczeństwo cyfrowe, menadżerowie ds. cyberbezpieczeństwa muszą charakteryzować się szeregiem umiejętności, które w obliczu zagrożenia, pozwolą zachować ciągłość procesów. Liderzy powinni tworzyć procedury uwzględniające potencjalne zagrożenia. W taki sposób kierować zespołem, aby w jak najszybszym czasie, minimalizować poziom zidentyfikowanego ryzyka.
Bezpieczeństwo pracowników podczas pandemii na pierwszym miejscu
W aktualnej sytuacji menadżerowie ds. cyberbezpieczeństwa powinni nadać priorytet ochronie i bezpieczeństwu pracowników. Liderzy, w momencie zaistnienia poważnego problemu, dążą do szybkiego przywrócenia normalnego stanu funkcjonowania. Często nie liczą się z konsekwencjami, jakie ponoszą ich pracownicy. W większości firm zespoły ds. bezpieczeństwa cyfrowego nie są zbyt liczne. Dlatego też menadżerowie powinni szczególnie zadbać o to, aby w obliczu wzmożonej pracy, wykazać się zrozumieniem i wsparciem, a także nie obciążać podwładnych pracą, kosztem ich zdrowia lub bezpieczeństwa.
Pandemia a wzrost oszustw internetowych
Gospodarczemu spowolnieniu towarzyszy wzrost ataków cybernetycznych. Według Infosecurity Magazine w czasie pandemii koronawirusa działania cyberprzestępców występują z pięciokrotnie większą częstotliwością. Hakerzy wykorzystują obawy związane z pandemią, aby atakować użytkowników Internetu, wykradać ich poufne dane i dostępy do kont bankowych. Menadżer powinien wzmacniać świadomość dotyczącą cyberzagrożeń, wyczulając pracowników, jak i klientów na podejrzane strony internetowe, działania phishingowe, złośliwe linki i zainfekowane wiadomości.
Lider musi określić priorytety i pamiętać, że prawdopodobnie ulegną one zmianie
W czasie kryzysu ważne jest określenie priorytetów, na których zespół powinien się w obecnej sytuacji skoncentrować. Działania, które w danym momencie nie są kluczowe, powinny zostać tymczasowo zawieszone. Oprócz priorytetyzacji zadań, lider powinien pamiętać o ciągłym monitorowaniu ich ważności i w razie potrzeby – dostosowywaniu do nowej rzeczywistości.
Przewidywanie potencjalnego ryzyka i wprowadzanie rozwiązań
Jedyną stałą w cyberbezpieczeństwie jest zmiana. Ciągle pojawiają się nowe ataki, nowe luki w zabezpieczeniach lub coś, o czym wcześniej – podobnie jak o pandemii – nie myśleliśmy. Dobry lider musi być przygotowany na zmianę. Musi umieć przewidywać potencjalne ryzyka i zdecydowanie wprowadzać rozwiązania w przypadku wystąpienia zagrożenia. Ważne jest więc przeprowadzanie testów penetracyjnych i innych testów badających kwestie podatności, a także prowadzenie działań w obszarze szeroko rozumianego threat intelligence. W obliczu szybko zmieniającej się rzeczywistości lider powinien być przygotowany na najgorszy scenariusz.
Zagrożenia pojawiające się wraz z postępem technologii
Lider ds. cyberbezpieczeństwa powinien ciągle testować wszystkie potencjalne ryzyka pojawiające się wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem nowych rozwiązań w obszarze IT. Musi dostosować się do nowych zagrożeń pojawiających się wraz z nowymi technologiami – takimi jak sztuczna inteligencja, 5G czy nowe urządzenia.
Na bieżąco z trendami
Lider powinien być nie tylko na bieżąco z nowopowstającą technologią, ale również z najnowszymi trendami w branży. Rozwijać swoje kompetencje i dzielić się zdobytą wiedzą z innymi, tak, aby inspirować firmę, zespół, klientów i kluczowych interesariuszy, a w rezultacie zyskiwać ich zaufanie.
Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w zarządzaniu cyberbezpieczeństwem, opracowaniu strategii i niezbędnych procedur, planowaniu i przeprowadzeniu testów podatności lub działań w obszarze threat intelligence, skontaktuj się z nami: [email protected]
O naszych usługach w zakresie cyberbezpieczeństwa przeczytasz tutaj.