Lider cyberbezpieczeństwa w dobie pandemii – wyzwania i kompetencje przywódcze

clock 3m 17s

W wyniku pandemii koronawirusa większość firm musiała dostosować się do nowych warunków pracy. W obecnej, kryzysowej sytuacji zarządzanie zespołem stanowi pewnego rodzaju test dla osób sprawujących kierownicze stanowiska. Przyjrzyjmy się przed jakimi wyzwaniami stoją dzisiaj liderzy cyberbezpieczeństwa i jakimi cechami powinni się charakteryzować.

Odpowiednia strategia w zakresie cyberbezpieczeństwa jest jednym z głównych obszarów zapewniających prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstw. Aby zapewnić firmie bezpieczeństwo cyfrowe, menadżerowie ds. cyberbezpieczeństwa muszą charakteryzować się szeregiem umiejętności, które w obliczu zagrożenia, pozwolą zachować ciągłość procesów. Liderzy powinni tworzyć procedury uwzględniające potencjalne zagrożenia. W taki sposób kierować zespołem, aby w jak najszybszym czasie, minimalizować poziom zidentyfikowanego ryzyka.

Bezpieczeństwo pracowników podczas pandemii na pierwszym miejscu

W aktualnej sytuacji menadżerowie ds. cyberbezpieczeństwa powinni nadać priorytet ochronie i bezpieczeństwu pracowników. Liderzy, w momencie zaistnienia poważnego problemu, dążą do szybkiego przywrócenia normalnego stanu funkcjonowania. Często nie liczą się z konsekwencjami, jakie ponoszą ich pracownicy. W większości firm zespoły ds. bezpieczeństwa cyfrowego nie są zbyt liczne. Dlatego też menadżerowie powinni szczególnie zadbać o to, aby w obliczu wzmożonej pracy, wykazać się zrozumieniem i wsparciem, a także nie obciążać podwładnych pracą, kosztem ich zdrowia lub bezpieczeństwa.

Pandemia a wzrost oszustw internetowych

Gospodarczemu spowolnieniu towarzyszy wzrost ataków cybernetycznych. Według Infosecurity Magazine w czasie pandemii koronawirusa działania cyberprzestępców występują z pięciokrotnie większą częstotliwością. Hakerzy wykorzystują obawy związane z pandemią, aby atakować użytkowników Internetu, wykradać ich poufne dane i dostępy do kont bankowych. Menadżer powinien wzmacniać świadomość dotyczącą cyberzagrożeń, wyczulając pracowników, jak i klientów na podejrzane strony internetowe, działania phishingowe, złośliwe linki i zainfekowane wiadomości.

Lider musi określić priorytety i pamiętać, że prawdopodobnie ulegną one zmianie

W czasie kryzysu ważne jest określenie priorytetów, na których zespół powinien się w obecnej sytuacji skoncentrować. Działania, które w danym momencie nie są kluczowe, powinny zostać tymczasowo zawieszone. Oprócz priorytetyzacji zadań, lider powinien pamiętać o ciągłym monitorowaniu ich ważności i w razie potrzeby – dostosowywaniu do nowej rzeczywistości.

Przewidywanie potencjalnego ryzyka i wprowadzanie rozwiązań

Jedyną stałą w cyberbezpieczeństwie jest zmiana. Ciągle pojawiają się nowe ataki, nowe luki w zabezpieczeniach lub coś, o czym wcześniej – podobnie jak o pandemii – nie myśleliśmy. Dobry lider musi być przygotowany na zmianę. Musi umieć przewidywać potencjalne ryzyka i zdecydowanie wprowadzać rozwiązania w przypadku wystąpienia zagrożenia. Ważne jest więc przeprowadzanie testów penetracyjnych i innych testów badających kwestie podatności, a także prowadzenie działań w obszarze szeroko rozumianego threat intelligence.  W obliczu szybko zmieniającej się rzeczywistości lider powinien być przygotowany na najgorszy scenariusz.

Cyberbezpieczeństwo pandemia - porady dla lidera

Zagrożenia pojawiające się wraz z postępem technologii

Lider ds. cyberbezpieczeństwa powinien ciągle testować wszystkie potencjalne ryzyka pojawiające się wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem nowych rozwiązań w obszarze IT. Musi dostosować się do nowych zagrożeń pojawiających się wraz z nowymi technologiami – takimi jak sztuczna inteligencja, 5G czy nowe urządzenia.

Na bieżąco z trendami

Lider powinien być nie tylko na bieżąco z nowopowstającą technologią, ale również z najnowszymi trendami w branży. Rozwijać swoje kompetencje i dzielić się zdobytą wiedzą z innymi, tak, aby inspirować firmę, zespół, klientów i kluczowych interesariuszy, a w rezultacie zyskiwać ich zaufanie.

Jeśli Twoja firma potrzebuje wsparcia w zarządzaniu cyberbezpieczeństwem, opracowaniu strategii i niezbędnych procedur, planowaniu i przeprowadzeniu testów podatności lub działań w obszarze threat intelligence, skontaktuj się z nami: kontakt@resilia.pl

O naszych usługach w zakresie cyberbezpieczeństwa przeczytasz tutaj

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci imienia, nazwiska, adresu e-mail, nr telefonu przez Resilia Spółka z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jej produktów lub usług, w tym przesyłania informacji handlowych, w formie:



Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie i/lub otrzymywanie newslettera jest dobrowolne.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym momencie przez złożenie oświadczenia – pisemnie – na adres Resilia sp. z o. o. ul. Żurawia 43 lok 205, 00-680 Warszawa lub elektronicznie – na adres kontakt@resilia.pl

Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Resilia Spółka z o.o. Więcej o przetwarzaniu danych osobowych w związku ze skorzystaniem z formularza kontaktowego oraz usługą newsletter w Polityce prywatności.

Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci imienia,
    nazwiska, nr telefonu, adresu e-mail przez Resilia Spółka z o.o. w celu
    prowadzenia działań marketingowych dotyczących jej produktów lub usług, w
    tym przesyłania informacji handlowych, w formie:



    Podanie danych osobowych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie i/lub
    otrzymywanie newslettera jest dobrowolne.

    Zgoda na przetwarzanie danych osobowych może zostać wycofana w dowolnym
    momencie przez złożenie oświadczenia – pisemnie – na adres Resilia sp. z o.
    o. ul. Żurawia 43 lok 205, 00-680 Warszawa lub elektronicznie – na adres
    kontakt@resilia.pl

    Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Resilia Spółka z o.o. Więcej
    o przetwarzaniu danych osobowych w związku z zapisem na szkolenie lub
    webinar oraz usługą newsletter w Polityce prywatności.