„Od kryzysu do szansy”. Nowa definicja zarządzania ryzykiem w bankach – raport SAS i Longitude

clock 3m 55s

Kryzys wywołany COVID-19 i spadek zyskowności zmusił banki do przedefiniowania modeli biznesowych oraz procesów zarządzania ryzykiem. Badanie przeprowadzone przez organizację analityczną SAS i Longitude „Od kryzysu do szansy: nowa definicja zarządzania ryzykiem” pokazuje, w jaki sposób banki dostosowują ramy zarządzania ryzykiem do nowej, naznaczonej pandemią rzeczywistości. Przyjrzyjmy się najważniejszym wnioskom z raportu.

Raport SAS i Longitude „Od kryzysu do szansy: nowa definicja zarządzania ryzykiem” opiera się na ankiecie przeprowadzonej wśród 300 menedżerów wyższego szczebla bankowego z 24 krajów. Badanie realizowano w styczniu i lutym 2021 roku. Dane ankietowe uzupełniono spostrzeżeniami z wywiadów pogłębionych z dyrektorami ds. ryzyka dużych, międzynarodowych banków.

Kluczowe wnioski z raportu „Od kryzysu do szansy: nowa definicja zarządzania ryzykiem”

  • COVID-19 napędza transformację bardziej niż wymogi regulacyjne. Głównym czynnikiem zmieniającym podejście banków do modelowania ryzyka jest właśnie pandemia.
  • Większość banków planuje modernizację. W ciągu najbliższych dwóch lat 54% banków przewiduje modernizację w zakresie zarządzania ryzykiem. Co więcej, 52% badanych banków twierdzi, że pandemia przyspieszyła ich plany modernizacji.
  • Automatyzacja zarządzania ryzykiem jest opóźniona. Tylko 10% banków całkowicie zautomatyzowało większość działań związanych z zarządzaniem ryzykiem, a zaledwie 6% w pełni zautomatyzowało dużą część procesów modelowania ryzyka. Utrudnia to przewidywanie trendów i negatywnie wpływa na procesy związane z podejmowaniem decyzji w firmie.
  • Wdrożenia chmury i rozwiązań analitycznych to najważniejsze priorytety inwestycyjne. Na pytanie o planowane inwestycje w zakresie zarządzania ryzykiem w ciągu najbliższych 12 miesięcy, dyrektorzy najczęściej wymieniali usługi chmurowe (67%) i narzędzia do analizy danych (59%).

Przeczytaj również: 8 popularnych mitów dotyczących zarządzania ryzkiem

Przewaga konkurencyjna liderów zarządzania ryzykiem

Na podstawienie wyników ankiety, wyróżniono 20% organizacji z najbardziej dojrzałym podejściem do zarządzania ryzykiem. Ci „liderzy zarządzania ryzykiem” – jak określono ich w raporcie – mają bardziej zautomatyzowane modelowanie ryzyka oraz bardziej zaawansowane możliwości zarządzania ryzykiem (za pomocą narzędzi, takich jak analiza ryzyka oparta na scenariuszach, zintegrowane zestawienia bilansów i modelowanie w trybie as-a-service).

Badanie pokazuje, że liderzy osiągnęli lepsze wynikach w kilku ważnych aspektach działalności, w tym:

  • większe korzyści z automatycznego modelowania ryzyka – 73% liderów twierdzi, że ich procesy modelowania ryzyka zapewniają przewagę konkurencyjną (w ogólnej próbie tylko 47% udzieliło takiej odpowiedzi)
  • dokładniejsze prognozy biznesowe – 37% liderów (w porównaniu do 14% ogółu) ocenia dokładność prognozowanych bilansów oraz zestawień zysków i strat jako „bardzo wysoką”
  • możliwość prognozowania bilansów w dalszej przyszłości – 44% liderów (w porównaniu z 19% całej próby) może prognozować bilanse na trzy lub więcej lat naprzód
  • większa integracja między zarządzaniem ryzykiem a planowaniem biznesowym – 78% liderów twierdzi, że zintegrowało już testy odporności z procesami planowaniem biznesowego (w porównaniu do 45% ogółu).

Nowe podejście do zarządzania ryzykiem, czyli przyspieszenie transformacji cyfrowej

Autorzy badania opracowali pięć zasad przewodnich dla organizacji z sektora finansowego, które pomogą przyspieszyć cyfrową transformację zarządzania ryzykiem:

  1. Standaryzacja i modernizacja cyklu życia modelowania ryzyka.
  2. Inwestycje w infrastrukturę chmurową i narzędzia z zakresu automatyzacji.
  3. Koncentracja na szybkich efektach zamiast transformacji na dużą skalę.
  4. Integracja zarządzania ryzykiem z działaniami planowania biznesowego.
  5. Pozyskiwanie talentów i rozwijanie ich.

Przeczytaj również: Dlaczego wyznaczanie właścicieli ryzyka jest ważne i jak to zrobić prawidłowo?

Digitalizacja i zautomatyzowane podejście kluczem do odporności

Zarządzanie ryzykiem w bankach jest obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Organizacje, aby zyskać przewagę konkurencyjną, muszą przemodelować strategie zarządzania ryzykiem oraz dokonać transformacji cyfrowej.

Jak zaznaczył Troy Haines, starszy wiceprezes oraz szef działu badań ryzyka i rozwiązań ilościowych w SAS:

„Bardziej zdigitalizowane i zautomatyzowane podejście do zarządzania ryzykiem, czego przykładem są liderzy zarządzania ryzykiem w tym badaniu, nie tylko poprawia wydajność, ale jest to też klucz do zgodności i odporności, który pomoże bankom sprostać dzisiejszym wyzwaniom i przetrwać o wiele dłużej”.

Powyższe wnioski i zalecenia z powodzeniem można odnieść do wszystkich organizacji – nie tylko tych z sektora finansowego.

Raport w języku angielskim w wersji do pobrania znajduje się tutaj.


Potrzebujesz rozwiązań z obszaru zarządzania ryzykiem dla Twojej firmy? Sprawdź nasze usługi.

Szukasz szkolenia dla pracowników? Odwiedź zakładkę szkolenia autorskie dla firm lub wyślij e-maila: [email protected]

Zobacz również nasze certyfikowane szkolenia PECB z zakresu zarządzania ryzykiem.

Skontaktuj się z nami
Resilia Sp. z o.o.
Resilia Sp. z o.o.
ul. Żurawia 43 lok. 205
00-680 Warszawa
KRS 0000379789
NIP 5222972858
REGON 142839818


    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:




    Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

    Dziękujemy za przesłanie formularza z pytaniem. Postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć!
    Niestety formularza nie udało się wysłać. Proszę spróbować ponownie później lub skontaktować się z nami bezpośrednio.






      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Resilia Sp. z o.o. w celu prowadzenia działań marketingowo-handlowych dotyczących produktów lub usług firmy w formie:



      Szczegóły dotyczące przetwarzania danych osobowych, wycofania wyrażonych zgód oraz administratora danych znajdują się w Polityce prywatności.

      Zgłoszenie zostało wysłane!