Blog

Pojawił się dziewiąty numer Proseed — magazynu dla start-upów oraz funduszy wczesnego inwestowania i Venture Capital. Wewnątrz jak zwykle wiele ciekawych artykułów, wśród których szczególnie polecam rozmowę z Andrzejem Jaszkiewiczem, Prezesem Zarządu NaviExpert, który opowiada o początkach i planach swojego sztandarowego produktu (nawiasem mówiąc: znam, korzystam i polecam), ale również o tym, co ważne w biznesie i co nas – doradców odporności biznesu – szczególnie interesuje:

 

Niezwykle istotne jest zarządzanie ryzykiem i jego ocena – bez tego nie da się działać. Nie można być ryzykantem, ale nie można też być przesadnie ostrożnym. Jeżeli startuje się od zera, bez ryzyka nie da się zrobić biznesu i wyprzedzić konkurentów, którzy na starcie mają znacznie więcej pieniędzy i wydają się nie do pokonania. Z drugiej strony powstaje wrażenie, że jak w coś zainwestowaliśmy, to święcie musimy to kontynuować. Tymczasem często nie jest to decyzja optymalna, tylko podyktowana emocjami. Być może trzeba sobie powiedzieć: „No trudno. Nie udało się”. Wtedy traci się mniej, niż uparcie prowadząc sprawę do końca.